Ga direct naar de hoofdinhoud van deze pagina.

Website snelheid meten

De snelheid van een website is van groot belang op de behaalde resultaten. Een website is immers in de meeste gevallen een marketing instrument, en moet dus op zo hoog mogelijk niveau presteren.

Is mijn website snel of traag?

Bij het opleveren van een website zorgen wij altijd voor een optimale prestatie van de website, maar dit kan in de loop van de tijd veranderen. Er zijn grofweg 3 redenen waardoor de prestatie kan veranderen:

  1. De website wordt meer bezocht; er komen meer bezoekers en dit vereist dus meer capaciteit van de webserver. Meer bezoekers is natuurlijk erg mooi, maar zorg wel dat de webhosting snel blijft, en daarbij altijd past bij het aantal bezoekers.
  2. De content op de website veranderd; meer content kan zorgen voor het trager inladen van de website, maar meestal zit de vertraging in een niet optimale vulling van de website. De (content)beheerder van een website binnen het bedrijf is vaak geen expert op dit gebied, en dat is ook volledig begrijpelijk. Maak dan ook bij voorkeur gebruik van de mogelijkheid die wij bieden door content door ons te laten plaatsen. Dit is, afhankelijk van het website abonnement, vaak inbegrepen en dus geheel kosteloos.
  3. De manier van meten veranderd; dit komt vaker voor dan men zou verwachten, voornamelijk door de voortdurende snelle ontwikkelingen op het gebied van webdesign technieken. Onze meeste website pakketten voorzien hierin door periodiek een kosteloze update uit te voeren waarbij de onderliggende techniek weer geheel bijgewerkt  en geoptimaliseerd wordt.

Hoe meet ik de snelheid van mijn website?

De snelheid van een website is op vele manieren te meten, elk met verschillende resultaten, en elk resultaat behoeft een andere toelichting. U kunt uw website o.a. testen op:

Welke score is goed?

De score op elke website wordt bepaald door vele onderdelen, neem contact met ons op voor een complete toelichting. Enkele vragen die wij vaak krijgen hierbij zijn:

Hoe krijg ik mijn website op 100% score?
De optimale snelheid van de website is relatief eenvoudig te behalen door het design van de pagina weg te laten, de afbeeldingen niet weer te geven en geen animaties of speciale kleuren te gebruiken. Met andere woorden, hoe saaier de pagina hoe sneller deze is. Dit is natuurlijk niet de bedoeling, want in dat geval is de snelheid van de pagina wel optimaal, echter de marketing prestatie (waar het vaak toch echt om draait) zal dan erg laag zijn.

Ik zie dat Google Analytics in het lijstje met optimalisaties erbij staat...
Een website werkt goed doordat er vele onderdelen ingebouwd zijn. Een van die onderdelen kan zijn het meten van de bezoekers, bijvoorbeeld met Google Analytics. Wanneer we dit op een pagina uitschakelen zal de pagina zeker 1% beter presteren, echter dan hebben we geen inzicht meer in statistieken. Zoals elk onderdeel van de website is dit een afweging die gemaakt moet worden.

De "Largest Contentful Paint" verschilt heel erg op de diverse pagina`s van mijn website...
De "First" of "Largest" contentful paint is vaak een belangrijke waarde, aangezien deze aangeeft hoe lang het duurt voordat een bezoeker een relevante pagina voor zich ziet. Websites zijn tegenwoordig zo verschillend van elkaar (en maar goed ook) dat het voor een computer moeilijk te bepalen is welke content het belangrijkste is voor de bezoeker om direct te zien. Zo kan het zijn dat het inladen van een grote afbeelding bovenaan de pagina (of meerdere afbeeldingen in een slideshow) door de test computer wordt gezien als belangrijk, terwijl de tekst die eronder of erover staat vaak belangrijker is. In dat geval kan het zomaar zijn dat er in de prestatiecheck enkele seconden meer "geteld" worden dan daadwerkelijk zou moeten. Wanneer er op een andere pagina binnen dezelfde website geen grote afbeelding bovenaan staat, dan is de prestatie van die pagina veel beter.

Vergelijken met andere websites

Een vergelijking met andere websites is enkel relevant als het doel en de doelgroep van beide websites hetzelfde is. Het vergelijken van Facebook met Google is dus compleet nutteloos. Het vergelijken van twee concurrerende bedrijven is daarentegen wel relevant. Om een goede vergelijking te maken tussen diverse websites kunnen we het beste de contactpagina gebruiken. Dit is immers vaak een belangrijke pagina en heeft vaak ongeveer dezelfde elementen. Een andere belangrijke pagina kan ook, mits dan beide websites een gelijkwaardige pagina hebben, zoals bijvoorbeeld "aanvragen offerte" of "support".