Ga direct naar de hoofdinhoud van deze pagina.

De beste zoekmachine optimalisatie

Waarom zou een bezoeker, en daarbij een potentiële klant, naar uw website komen? Het algemene antwoord op deze vraag blinkt uit in eenvoud: er valt iets te halen, iets wat deze persoon nodig heeft, een behoefte die vervult kan worden. Elke behoefte begint met de zoektocht naar informatie. Voordat ik op zoek ga naar een product, wil ik eerst weten welk product het meest geschikt is. Als ik op zoek ga naar een schilder, wil ik zeker weten dat het resultaat goed zal zijn.

Hoe vul ik deze behoefte in?

Er zijn vele mogelijkheden om deze behoefte van informatie in te vullen, het verzamelen van beoordelingen, het vergroten van het productassortiment, het beschikbaar stellen van een telefonische helpdesk en nog veel meer. Wat we bijvoorbeeld op een website heel goed kunnen doen is het geven van informatie in de vorm van een geschreven tekst. En wat is er nu eenvoudiger dan het delen van de kennis en ervaring op de eigen website?

Aan de slag!

Je hoeft geen tekstschrijver te zijn om kennis en ervaring te delen. Het enige wat je moet doen is jezelf motiveren om een periodiek een stukje kennis te delen. Maak bijvoorbeeld elke maand een extra pagina aan op de website over een ander onderwerp. Als het aanmaken van een extra pagina met de tekst erop te moeilijk lijkt, laat het dan gewoon even door ons doen, lever een stukje tekst aan en wij maken er een mooie pagina van. We noemen dit "landing pages". De werkzaamheden hiervoor zijn meestal volledig inbegrepen in uw abonnement en daarbij dus kosteloos.

Enkele voorbeelden

Maar waar schrijf ik dan over? Natuurlijk zou het geweldig zijn als er eerst een doelgroeponderzoek wordt gedaan en enkele persona`s worden gedefinieerd, hierbij kunnen wij natuurlijk helpen, echter voordat er kosten gemaakt gaan worden, probeer het eerst eens zelf met enkele standaard onderwerpen die van toepassing zijn op de aangeboden producten/diensten. Hieronder enkele voorbeelden:

  • Schilder: Waar op te letten bij aanschaf van verf voor het verven van binnenmuren?
  • Auto garage: Waarom moet ik een airco verversen?
  • Webshop cosmetica: Een uitleg van alle ingrediënten, wat zit er eigenlijk in die dagcrème?
  • Accountant: Waarom kan ik beter een zakelijke telefoon aanschaffen op afbetaling?
  • Uitzendbureau: 10 tips voor het voeren van een sollicitatiegesprek.
  • Kapper: Zelf mijn haren verven, hoe doe ik dat?

Hoe krijg ik extra klanten hierdoor?

Een zoektocht van een potentiële klant begint vaak op Google. Wanneer er interessante informatie op de website te vinden is, zal deze dus ook in Google gevonden worden. Hoe unieker en relevanter de content, hoe hoger het resultaat in Google natuurlijk. Let op: Als er maandelijks een pagina op de website bijkomt zal Google dit ook zien en automatisch een hogere waarde toekennen aan de website!

Als een bezoeker op de website relevante informatie vindt, is de kans op een conversie/aankoop aanwezig. Dit werkt vooral op de lange termijn goed, wanneer een bezoeker meerdere malen op de website uitkomt omdat daar interessante informatie staat, dan zal deze bezoeker onbewust een hoge waarde hechten aan het bedrijf. In het voorbeeld van de kapper hierboven (Zelf mij haren verven, hoe doe ik dat?) wordt de bezoeker niet direct aangespoord om naar de kapper te gaan, maar wanneer het toch te moeilijk blijkt te zijn om het zelf te doen, zal er wel gedacht worden aan deze kapper waar de informatie gevonden werd.

Concluderend is het maken van content voor de website de beste lange termijn optimalisatie van de website. Het is niet alleen gratis maar ook een uitbreiding in de waarde van het bedrijf doordat er veel informatie online beschikbaar is.