Ga direct naar de hoofdinhoud van deze pagina.

Exact Online limieten 1 juli 2021

Exact heeft aangegeven dat er vanaf 1 juli 2021 enkele nieuwe limieten gaan gelden m.b.t. de Exact Online API’s. Deze limieten kunnen impact hebben op de werking van uw applicatie indien u gebruik maakt van een koppeling met Exact Online.

De impact van de nieuwe limieten kan pas vanaf 1 juli getest worden, aangezien Exact Online geen testversie van de API’s heeft. Tevens heeft Exact Online ook geen gefaseerde uitrol van deze aanpassingen, bijvoorbeeld per applicatie, accountant, server of klantclusters. Dit betekend dat we vooraf een update beschikbaar stellen waarbij we deze limieten proberen zoveel mogelijk te handhaven, zonder dat we dit volledig getest kunnen hebben.

Vanzelfsprekend kan het daarbij voorkomen dat de koppeling met Exact Online in specifieke situaties niet volledig correct werkt. Wij zullen in de periode na 1 juli dan ook evalueren en waar nodig nog aanpassingen uitrollen. Mocht u toch problemen ondervinden met de Exact Online koppeling, neem dan contact met ons op zodat wij uw specifieke situatie kunnen beoordelen.

Hieronder een overzicht van enkele wijzigingen met daarbij een uitleg van de mogelijke impact. Er zijn nog meer wijzigingen echter hierbij verwachten wij geen problemen aangezien deze slechts een beperkte impact hebben.

Maximaal 1 toegangscode per 570 seconden

Telkens wanneer er data uitgewisseld wordt met Exact Online moet er een toegangscode gebruikt worden ter beveiliging. Dit kan gezien worden als een soort van wachtwoord. Deze code is echter maar 10 minuten (600 seconden) geldig, waarna alle communicatie geblokkeerd wordt. Dit betekend dat er binnen 10 minuten de nieuwe toegangscode opgevraagd moet worden, om die vervolgens weer in de volgende 10 minuten te gebruiken etc.

Voorheen werd er in de applicatie daarom na 8-9 minuten een nieuwe code opgevraagd, zodat de koppeling onverstoord verder kon werken. De nieuwe limiet stelt nu dat er pas een nieuwe code beschikbaar komt na 570 seconden (9,5 minuut). Dit betekend dat de koppeling ervoor moeten zorgen dat er precies tussen 570 en 600 seconden een nieuwe code opgevraagd moet worden.

Doordat er in het verleden problemen optraden, waarbij de server van Exact plotseling na 3 minuten de code "vergat" en wij dus geen toegang meer hadden tot de gegevens, hadden wij een oplossing gemaakt waarbij we al na 2 minuten een nieuwe code deden opvragen. Dit kwam vaak voor midden in de nacht of op piekmomenten wanneer de servers van Exact overbelast waren. Deze oplossing kunnen wij nu dus niet meer gebruiken, want pas na 9,5 minuut mag er een nieuwe code opgevraagd worden.

Maximaal 200 verzoeken per dag

Bij Exact Koppelingen waarbij intensief data uitgewisseld wordt, bijvoorbeeld wanneer er 100 bestellingen per dag binnen komen, waarvan enkele later op de dag nog aangepast worden, en waarbij enkele nieuwe klanten aangemaakt moeten worden, zal deze limiet voor problemen gaan zorgen.

Ook bij koppelingen waarbij we dagelijks bijvoorbeeld alle producten opnieuw importeren (om alle wijzigingen door te voeren) lopen we tegen problemen aan wanneer er meer dan 200 producten zijn. Dit kan gedeeltelijk worden opgelost door enkel producten op te vragen die een bepaalde wijzigingsdatum hebben, waarbij het nog onbekend is of elke wijziging aan een product ook daadwerkelijk door Exact beoordeeld wordt als wijziging. Wanneer er bijvoorbeeld prijs in een prijslijst wijzigt, welke aan een bepaald product gekoppeld is, dan is theoretisch het product zelf niet gewijzigd, echter in de praktijk heeft het product natuurlijk wel een andere prijs gekregen.

Verplichte filter bij het ophalen van gegevens

Bij alle data uitwisseling is het nu verplicht slechts een gedeelte van de data op te halen. Dit betekend dat het niet meer mogelijk is om ineens alle producten, of alle klanten op te halen. In het verleden deden we bij nachtelijke updates alle klanten opnieuw opvragen en vergelijken om te kijken of er een verschil in data zat, waarna deze aangepast werden met de correcte gegevens. Dit is nu niet meer mogelijk, dus we hebben alle data uitwisseling voorzien van filters, wat in enkele gevallen kan zorgen voor problemen aangezien er nu meerdere verzoeken nodig zijn om alle gegevens op te halen, wat weer optelt voor het totaal aantal verzoeken per dag, zoals hierboven aangegeven.

 

Let op: Deze aangepaste functionaliteit is beschikbaar vanaf versie 4.3.10 van Base4. Het uitvoeren van een update zit in veel gevallen bij uw abonnement inbegrepen. Neem contact met ons op voor hulp bij installatie van deze update als u problemen verwacht of ondervindt.